Education and poverty: catalysts for significant social change
Portada Numero Especial 2023
PDF (Español (España))

Keywords

Financial aid
willingness to achieve and
cultural conditions

How to Cite

Castillo Viveros, N., & Rojas González, E. P. (2023). Education and poverty: catalysts for significant social change. Voices of Education, 108–130. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/705

Abstract

This research article explores the factors related to social change through education in contexts of impoverished and marginalized youth in Veracruz. For this purpose, it recompiles data from the collection of information gathered from a project on young people through a qualitative approach carried out in medium-sized cities of that state, in which the political participation of young people was the main focus, but the educational issue was very important to understand the youth trajectories.

Our article stems from the research “Promoting spaces for civic participation, inclusion and the reduction of Violence” sponsored by the IDRC (International Development Research Center of Canada). Which focused on the social inclusion and citizenship of young people in environments of violence, vulnerability and exclusion in the state of Veracruz. It was carried out in collaboration with the Universidad Veracruzana, the Municipal Services Center (CESEM) and the Movement to Support Working and Street Children (MATRACA-AC) during 2017 to 2020. The survey of the project from which we recovered data For this work, the research consisted of 20 focus groups, 46 interviews with young people and 14 with teachers in Xalapa, Coatzacoalcos, Veracruz and Poza Rica, cities in the State of Veracruz. The data indicates that, at minimum, there are five factors that constrain youth educational projects: family income, aspirations, social context, social networks and teacher support.

These elements of contingent combination determine the youth trajectories identified in the school field and can explain both permanence and dropout from school in these cities.

PDF (Español (España))

References

Aguilar, G. (2000), Desigualdad y pobreza en México: ¿son inevitables?, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Aguilar, G. (2002), “¿Son adecuados los índices para medir la pobreza en tiempos de crisis?”, Revista Momento Económico, 123, Universidad Nacional Autónoma de México, México, pp. 2-11.

Aigneren, M. (2002). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Revista Electrónica La sociología en sus escenarios, 7 (20).

Banco Mundial (2001), Poverty trends and voices of the poor, Poverty Reduction and Economic Management and Human Development, Washington, <http://www.worldbank.org/poverty/data/trends/trends.pdf>, 15 de agosto de 2007.

Beirute, T. (2015). Soñando en diferencia: aspiraciones sobre el futuro de juventudes costarricenses. Reflexiones, 94(1), 23–35.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México: Grijalbo-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes México.

Bourdieu, P. (1999) Las formas de capital. Traducción de Rubén Urbizagástegui. Editorial Piedra Azul, Lima.

Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Gedisa.

Bourdieu, P. (2000b). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Cowie, H., & Fernández, J. (2006). Ayuda entre iguales en las escuelas: Desarrollo y retos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(9), 291–292. https://doi.org/10.25115/ejrep.v4i9.1193

Epstein, J. L., & Sander, M. G. (2000). Connecting Home, School, and Community: New Directions for Social Research. In Handbook of the sociology of education (pp. 285–306). Springer.

Foster, J. y Thorbecke, E. (1984), “Notes and comments: A class of decomposable poverty measures”, Revista Econométrica, 52 (3), pp. 761-766, <http://darp.lse.ac.uk/papersdb/Foster_et_al_%28Econometrica_84%29.pdf>, 15 de diciembre de 2009.

Gutiérrez, M., Tomás, J. M., & Pastor, A. M. (2021). Apoyo social de familia, profesorado y amigos, ajuste escolar y bienestar subjetivo en adolescentes peruanos. Suma Psicológica, 28(1), 17–24. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2021.v28.n1.3

Ki, P. (2020). School adjustment and academic performance: In- fluences of the interaction frequency with mothers versus fa- thers and the mediating role of parenting behaviors. Early Child Development and Care, 190(7), 1123-1135.

Macías, A. B. (2015). Apoyo socio-escolar percibido y su relación con el estrés académico en estudiantes de licenciatura. Revista Electrónica de Psicología Iztacala., 18(5)

Martínez, G., Torres, M., & Ríos, V. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1–17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.657

Mendia, R. (2006). ¿Cómo intervenir con los y las adolescentes con problemas de conducta? Estrategias multidisciplinares de intervención. Seminario Formativo “Violencia y Adolescencia Con Problemas de Comportamiento,” 1–5. https://www.rafaelmendia.com/mendia/Conferencias_files/adolescentes.pdf

Molinares, S. C., & Meriño, A. B. P. (2014). Factores pedagógicos relacionados con el rendimiento académico en estudiantes de cinco instituciones educativas del distrito de Santa Marta, Colombia. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 16(2).

Padlog, M., (2009). La potencia del enfoque cualitativo para el estudio de la percepción del riesgo. Espacio Abierto, 18(3), 413-421.

Peña, J. (2007). La Liga de Alumnos Amigos: Desarrollo de las habilidades sociales del alumnado para prestar apoyo socioemocional. Anales de Psicología, 23, 185–192.

Ramírez, L. S., Chávez, W. O., & Mallqui, A. O. (2020). Desempeño pedagógico docente y aprendizaje de los estudiantes universitarios en la carrera de Educación. Praxis & Saber, 11(27). https://www.redalyc.org/journal/4772/477266235015/html/

Ross, C. E., & Mirowsky, J. (2006). The social structure of mental health: race, class, and gender. In M. B. Spencer & J. G. Ponterotto (Eds.), Handbook of multicultural perspectives on stress and coping (pp. 101-113). Springer US.

Rucoba-García, A., & Niño-Velázquez, E. (2010a). Ingreso familiar como método de medición de la pobreza: estudio de caso en dos localidades rurales de Tepetlaoxtoc. Economía Sociedad y Territorio. https://doi.org/10.22136/est002010135

Rucoba-García, A., & Niño-Velázquez, E. (2010b). Ingreso familiar como método de medición de la pobreza: estudio de caso en dos localidades rurales de Tepetlaoxtoc. Economía Sociedad y Territorio, 781–812. https://doi.org/10.22136/est002010135

Santillán, A. S. (2022). Descomposición de la desigualdad del rendimiento escolar por condición de pobreza en estudiantes mexicanos. Análisis Económico, 37(95), 125–141. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n95/Santillan

Schutz, A., & Natanson, M. A. (1974). El problema de la realidad social (Vol. 1995). Buenos Aires: Amorrortu.

Sedesol (Secretaría de Desarrollo Social) (2002), Evolución y características de la pobreza en México en la última década del siglo XX, Comité Técnico para la Medición de la Pobreza, México, http://sedesol2006.sedesol.gob.mx/evolucion.pdf>, 15 de agosto de 2007.

Sen, A. (2000). El desarrollo como libertad. Instituto Nacional de Ecología.

Sierra, F. (1998). Función y sentido de la entrevista cualitativa en investigación social. En Galindo, J., Técnicas de Investigación en Sociedad, Cultura y Comunicación (277-346). Addison Wesley.

Strauss, A.; Corbin, J. (1994). Grounded Theory methodology: An overview. En Denzin; N. K. y. Lincoln, S. Eds. The Sage Handbook of Qualitative Research (273-285). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Nemesio Castillo Viveros, Erika Patricia Rojas González

Downloads

Download data is not yet available.