Education and social inclusion: the challenge of the electronic government
Portada Volumen 3 Número 5
PDF (Español (España))

Keywords

Educación
Inclusión
Gobierno Electrónico
Transparencia

How to Cite

Gómez Olmos, L. (2018). Education and social inclusion: the challenge of the electronic government. Voices of Education, 3(5), 78–90. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/94

Abstract

The magnitude of the social troubles in Mexico needs more participation from its citizens, reviewing, proposing, surveilling and demanding honest government committed with their purpose of serving their people and achieving positive results. This would not be possible unless they count with truth and open information for everyone. There are different alternatives such as providing online platforms for transparency and Public Administration accountability. This article presents an exploratory study based in a survey applied to 100 people from Queretaro City on April 2017. The main objective is to identify if the participants have Internet access, any interest in political information and if through e-government they could recover some trust and credibility in their political leaders. The results show participants ́ lack of interest and general apathy about the political activity; unclear unaccessible information mechanisms. The overall national culture and its traditional educational model, contrast with the e-government proposal for the global citizenship. The study concludes that it is necessary to balance and update plans, strategies and efforts according to educational programs, that encourage and prepare from early ages, a politically active citizenship, interested and informed on the government development, who basically knows to choose their political leaders, based on their civic and ethical values and they can assuring quality in health services, education, work, housing and sustenance.

Key words: Education, social inclusion, goverment electronic, transparency.

Key words : Education, social inclusion, g overnment electronic , transparency. Key words : Education, social inclusion, g overnment electronic , transparency.
PDF (Español (España))

References

Antaki, I, (2014), El manual del ciudadano contemporáneo, México, Booket Editorial Planeta.

Aristóteles, (2010), Ética Nicomaquea, Madrid, Editorial Época S. A. de C. V.

_________ (2003), La Política, Argentina, Centro Editor de Cultura.

Chavarría, F. (2015), Observatorios de Políticas Públicas en las Américas, Una Guía para su diseño e implementación en nuestras administraciones públicas, EUA, Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos.

Gramsci, A., (2017), Materialismo histórico, filosofía y política moderna, España, Ed. Comares

McLuhan, M, (1990), La Aldea Global, Barcelona, Editorial Gedisha.

Montesinos, Rafael (2004). La participación ciudadana en la modernidad democrática mexicana. En El Cotidiano. Vol. 20, No. 128, 93-104 pp.

Robles, R., ¿Qué es un Observatorio Ciudadano? Apuntes para la discusión, Disponible en: www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/vinculos/pdfs/vinculos4/V4_11.pdf

Weber, Max, (1995), Estado y sociedad, México, Fondo de Cultura Económico.

__________ (2000), Política y Ciencia, Ediciones elaleph.com Disponible en:

http://www.fcpolit.unr.edu.ar/teoriapolitica/files/2014/05/Weber.La-pol%C3%ADtica-como-profesi%C3%B3n.pdf

SIOC: Sistema de Información sobre Observatorios Ciudadanos (2010). Disponible en: http://www.observatoriosciudadanos.org.mx/

http://eprints.uanl.mx/10271/1/Revisado%20Administraci%C3%B3n%20final3.pdf

http://www.cepal.org/es/publicaciones/7330-gobierno-electronico-la-gestion-publica

http://portal.oas.org/Portal/Sector/SAP/DepartamentoparalaGesti%C3%B3nP%C3%BAblicaEfectiva/NPA/SobreProgramadeeGobierno/tabid/811/Default.aspx

portal.oas.org › SAP › Departamento para la Gestión Pública Efectiva

http://archivo.cepal.org/pdfs/RePEc/ecr/col047/col047.rdf

http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/vinculos/pdfs/vinculos4/V4_11.pdf

https://es.unhabitat.org/sobre-nosotros/historia-mandato-y-mision-en-el-sistema-de-la-onu/

http://definicion.de/educacion/

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.