The symbolic construction that students in the teaching career have about neuropedagogy in their professional training
PDF (Español (España))

Keywords

Inclusion
neuropedagogy
teacher training

How to Cite

Terre Camacho, O., & Gamboa Robles, M. A. (2024). The symbolic construction that students in the teaching career have about neuropedagogy in their professional training. Voices of Education, 9(17), 169–193. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/743

Abstract

The perspective that teaching students have on the disciplines inherent to education and on achieving the graduation profile is multifaceted; There are those who conceive psychology, didactics and philosophy with greater weight, others include sociology and anthropology, but few include neuropedagogy; Therefore, this vision has little impact on decisions to excite the brain to learn.

PDF (Español (España))

References

Béjar, M. (2014). Neuroeducación. Padres y Maestros. Journal of Parents and Teachers, (355), 49-53 https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/2622

Bekerman, D., G. & Dankner, L. A. (2010). La Pareja Pedagógica en el Ámbito Universitario, un Aporte a la Didáctica Colaborativa. Formación universitaria, 3(6), 3-8. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062010000600002

Benavidez, V, & Flores, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Wimblu, Revista Estudios de Psicología UCR, 14(1) 2019 (enero-junio), 25-53 ISSN: 1659-2107. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/article/view/35935/36685

Cámara de Diputados. (2016). Decreto por el que se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Ley General de Educación, en materia de Educación Inclusiva. Secretaria de Educación Pública. En http://www.dof.gob.mx/avisos/2517/SEP_010616_01/SEP_010616_01.html. Consultado 23 de mayo de 2021.

Camacho TovarG., Alemán FrancoI., & Onofre ZapataV. (2019). Neuropedagogía y su aporte a los niveles de aprendizaje. Opuntia Brava, 11(3), 273-279. Recuperado a partir de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/811

Campos, A. L. (2010). Neuroeducación: Uniendo las Neurociencias y la Educación en la Búsqueda del Desarrollo Humano. Revista digital La educación. 143, 2-14. https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/25280/neuroeducacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Campos, A. L. (2014). Los aportes de la Neurociencia a la atención y educación de la primera infancia. UNICEF. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4669

De la Barrera, M. L., & Donolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria 10(4), 1-18 https://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/25277/art20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz C., A. (2021). El Modelo de Planeación Neurodidáctica (MOPLANE). En Neuroeducación, de lo científico a lo práctico. https://www.andiac.org/publicaciones/LIBRO%20NEUROEDUCACI%C3%93N,%20DE%20LA%20TEOR%C3%8DA%20A%20LA%20PR%C3%81CTICA.pdf

Ferreira, T. J. D. M. (2012). Neurociencia + pedagogía = neuropedagogía: repercusiones e implicaciones de los avances de la neurociencia para la práctica educativa. Master's thesis, Universidad Internacional de Andalucía. Repositorio Institucional UNIA. https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/2075/0341_Ferreira.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Flores, L. Y. & Rodríguez G., M. (2020): “El cerebro como componente del aprendizaje”, Revista Atlante, Cuadernos de Educación y Desarrollo, Junio 2020. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/06/cerebro-componente-aprendizaje.html

González-Mora, M. (2019). La neuroeducación y el rol del Neuroeducador. https://www.clubensayos.com/Psicolog%C3%ADa/La-neuroeducaci%C3%B3n-y-el-rol-del-Neuroeducador/4916212.html consultado el 28 de agosto de 2021.

Logatt G., C. (2016). ¿Cómo influyen las emociones en el aprendizaje? Revista de Neurociencias y Neurosicoeducación, 83, 6-7. Asociación Educar Ciencias y Neurociencias Aplicadas al Desarrollo Humano. https://www.upla.cl/inclusion/wp-content/uploads/2016/05/Descubriendo_el_cerebro_y_la_mente_n83.pdf

Martínez D., S. (2020). La Nueva Escuela Mexicana redimensionada. Educación Futura, Periodismo de opinión. https://www.educacionfutura.org/la-nueva-escuela-mexicana-redimensionada-primera-parte

Mora, T., F. (2017). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama: Alianza Editorial.

Morán, P. (2004). La docencia como recreación y construcción del conocimiento. Sentido pedagógico de la investigación en el aula. Perfiles Educativos, 26(106), 41-72. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13210603

Ordóñez, I. N. (2016). Neuro/pedagogía/crítica: ¿Es posible re-construir las nociones de Enseñanza y Aprendizaje a partir de la conjunción entre Neurociencias y Pedagogía Crítica? Instituto de Investigación en Educación (IEDU) Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/58182/ingridnathaliord%c3%b3%c3%b1ezvega.2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ortiz, A. (2015). Neuroeducación. ¿Cómo aprende el cerebro humano y cómo deberían enseñar los docentes? https://www.researchgate.net/publication/315842120_Neuroeducacion_Como_aprende_el_cerebro_humano_y_como_deberian_ensenar_los_docentes

Paniagua, M. N. (2013). Neurodidactica: una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 6(6), 72-77.http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2013000100009&lng=es&tlng=es

Rivas, J. C. (2009). Neurodidáctica y estimulación del potencial innovador para la competitividad en el tercer milenio. Educación y desarrollo social, 3(2), 28-35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386157

Sánchez, S. & Diez, E. (2013). La educación inclusiva desde el curriculum: el Diseño Universal para el Aprendizaje. En Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia: transformando la escuela / coord. por Henar Rodríguez Navarro, Luis Torrego Egido, 2013, ISBN 978-84-9987-088-5, págs. 107-119. Editorial: Wolters Kluwer. Universidad de Salamanca. https://www.researchgate.net/publication/261833343_LA_EDUCACION_INCLUSIVA_DESDE_EL_CURRICULUM_el_Diseno_Universal_para_el_Aprendizaje

Secretaría de Educación Pública. (2018). Estrategia de equidad e inclusión en la educación básica: para alumnos con discapacidad, aptitudes sobresalientes y dificultades severas de aprendizaje, comunicación y conducta: SEP

Terre-Camacho, O. (2011): La educación necesaria. Punto 7 Studio ediciones. Lima, Perú.

Toruño, C. (2020). Neurociencias y diseño curricular. En blog del autor https://cesartoruno.com/2020/12/04/neurociencias-y-diseno-curricular consultado el 24 de abril de 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Orlando Terre Camacho, Marco Antonio Gamboa Robles

Downloads

Download data is not yet available.