The role of schools in students' school engagement and school trajectories
PDF (Español (España))

Keywords

School trajectory
engagement
educational centres
educational exclusion/inclusion

How to Cite

Bernárdez Gómez, A. (2024). The role of schools in students’ school engagement and school trajectories. Voices of Education, 9(17), 137–152. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/739

Abstract

This manuscript presents an essay on one of the most relevant issues in education today, the trajectories of vulnerable students. Through the following points we will present a vertebral aspect in these trajectories, the different elements of the school and how they affect students, in particular, their involvement and how this is altered throughout their trajectory?

PDF (Español (España))

References

Álvarez González, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Educatio Siglo XXI, 35(2),21-42. https://doi.org/10.6018/j/298501

Bernárdez Gómez, A., Portela Pruaño, A., Nieto Cano, J. M., & Rodríguez Entrena, M. J. (2022).

Study of Educational Trajectories Through Biograms and Semantic Exploration, an Approach to Narrative Studies. International Journal of Qualitative Methods, 21, 160940692211413. https://doi.org/10.1177/16094069221141316

Bernárdez, A., & Portela, A. (2023). School Dynamics and Their Role in the Educational Trajectories of At-Risk Students. European Journal of Educational Research, 12(1), 493-505. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.1.493

Bernárdez-Gómez, A. (2022). Vulnerabilidad, exclusión y trayectorias educativas de jóvenes en riesgo. Un marco para su comprensión. Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3s8d

Bernárdez-Gómez, A., & Barea, E. M. G. (2023). Engagement in At-Risk Students Trajectories: A Narrative Perspective. International Electronic Journal of Elementary Education, 15(2), 97-107.

Bernárdez-Gómez, A., Barea, E. M. G., & Entrena, M. J. R. (2021). Educational Re-engagement Programs and Measures in the Region of Murcia. An approach to their understanding. International Journal of Sociology of Education, 10(3), Article 3.

Bernárdez-Gomez, A., Barea, E. M. G., & Entrena, M. J. R. (2022). Narrative Perspective of the School Trajectory of At-Risk Students. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(11), Article 11.

Bolívar, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106.

Bowers, A. J. y Sprott, R. (2012). Examining the multiple trajectories associated with dropping out of high school: A growth mixture model analysis. Journal of Educational Research, 105(3), 176-195. https://doi.org/10.1080/00220671.2011.552075

Castillo Viveros, N., & Rojas González, E. P. (2023). Educación y pobreza: factores de cambio social. Voces De La educación, 108–130. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/705

Christenson, A., Reschly, L. y Wylie, C. (Eds.) (2012.) Handbook of research on student engagement. Springer. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-813413-9.00025-5

Cuconato, M., Majdzinska, K., Walther A. y Warth, A. (2017). Student´s decision-making strategies at transitions in education. En A. Walther, M. Parreira do Amaral, M. Cuconato y R. Dale. Governance of educational trajectories in Europe. Pathways, policy and practice (pp. 223-247). Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474287203.ch-011

Daniel, P. (2018). Políticas educativas para el apoyo de trayectorias escolares en el nivel medio en América latina: la provisión de recursos como estrategia. Revista Fuentes, 20(2), 37-50. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.03

Escudero, J. M. (Coord.) (2013). Respuestas escolares al riesgo de exclusión: un modelo de análisis. En J. M. Escudero (Coord.). Estudiantes en riesgo, centros escolares de riesgo: respuestas educativas al alumnado en situaciones de vulnerabilidad (pp. 97-110). Diego Marín.

Escudero, J. M. y Bolívar, A. (2008). Respuestas organizativas y pedagógicas ante el riesgo de exclusión educativa. En J. Gairín y S. Antúnez (eds.), Organizaciones educativas al servicio de la sociedad (pp. 283-318). Wolters Kluwer España.

Fernández, C., Cortés, C., Faraco, J. C. y Marchena, J. A. (2016). Al borde del precipicio: las escuelas de segunda oportunidad, promotoras de inserción social y educativa. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 6, 95-109.

Fielding, M. (2012). From student voice to democratic community; New beginnins, radical continuities. En B. McMahon y J. P. Portelli (Eds.). Student engagement in urban schools. Beyond neoliberal discourses (pp.11-28). Information Age Publishing.

García-Fuentes, J. (2017). Exclusión socio-educativa de los ni-ni: análisis descriptivo de los procesos de transición. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 2(1), Article 1. http://www.re-doe.com/index.php?journal=reidoeypage=articleyop=viewypath%5B%5 D=69

Garitano, E. T., Ruiz, U. G., Andonegui, A. R. y Quintana, N. B. (2021). El bullying desde el punto de vista del acosador: análisis y procedimiento. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 373-390. https://doi.org/10.6018/rie.422671

Gash, B. y Navas, A. (2017). Expulsados del sistema. Cuadernos de Pedagogía, 478, 52-55.

Gebel, M. y Heineck, G. (2019). Research handbook on the sociology of education. Rolf Becker.

González Barea, E.M., Rodríguez Entrena, M. J., y Bernárdez-Gómez, A. (2024). Analysis of the design and curricular practices in an educational re-engagement program. European Journal of Educational Research, 13(3).

González, M. T. (2015). Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar. Profesorado. Revista de Currículumy Formación del Profesorado, 19(3), 158-176.

González, M. T. (2017). Desenganche y abandono escolar, y medidas de re-enganche: algunas consideraciones. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 17-37.

González, M. T. y Bernárdez-Gómez, A. (2019). Elementos y aspectos del centro escolar y su relación con la desafección de los estudiantes. Revista de Investigación en Educación, 17(1), 5-19.

González, M. T. y San Fabián Maroto, J. L. (2018). Buenas prácticas en medidas y programas para jóvenes desenganchados de lo escolar. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2), 41- 60. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.003

González, R. P., Vázquez, E. y Rodríguez, E. M. (2013). El liderazgo educativo: consideraciones generales. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 1,165-180.

Guzmán, H. L. y Castilla, A. P. (2018). El liderazgo educativo: un acercamiento desde las teorías del concepto. Teknos Revista Científica, 18(1),159-174. https://doi.org/10.25044/25392190.928

Hargreaves, A. y Finn, D. (2008). El liderazgo sostenible: siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Morata.

Hernández Prados, M. Á., Gomáriz Vicente, M., Parra Martínez, J. y García Sanz, M.P. (2015). El sentimiento de pertenencia en la relación entre familia yescuela. Participación Educativa, 4(7), 49-58.

Johns, N., (2014) Flexible and alternative education: Hearing the voices of young people. Universidad de Melbourne.

Kafia, E., Ibrahimi, S. y Ibrahimi, E. (2021). Historical, contemporary and psychological viewpoints of teacher’s leadership. Open Journal forEducationalResearch, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.32591/coas.ojer.0501.01001k

Laine, A., Ahtee, M. y Näveri, L. (2020). Impact of teacher’s actions on emotional atmosphere in mathematics lessons in primary school. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(1), 163-181. https://doi.org/10.1007/s10763-018-09948-x

McMahon, B. y Portelli, J. (2012). Student engagmenet in urban schools. IAP.

Mena, L., Fernández, M. y Enguita, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación, número extraordinario,119-145.

Mireles-Rios, R., Rios, V. M. y Reyes, A. (2020). Pushed out for missing school: The role of social disparities and school truancy in dropping out. Education Sciences, 10. https://doi.org/10.3390/educsci10040108

Nichol, L., DeFosset, A., Perry, R. y Kuo, T. (2016). Youths' perspectives on the reasons underlying school truancy and opportunities to improve school attendance. The Qualitative Report, 21(2), 299-300. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2016.2231

Parada-Gañete, A.; Trillo-Alonso, F. (2023). Good Practices of Educational Inclusion: Criteria and Strategies for Teachers’ Professional Development. Educ. Sci. 13, 270. https://doi.org/10.3390/educsci13030270

Patton, A. y Price, D. (2010). Learning futures: The engaging school, principles and practices. Paul Hamlyn Foundation.

Ramírez, J. A. (2015). Camino hacia el liderazgo educativo. Educare, 19(3), 171-185.

Robinson, V., Hohepa, M. y Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying whatworks and why. Best evidence synthesis iteration. Ministry of Education, Goberment of New Zeland.

Toledo, S. V., Agudo, J. L. B. y Orús, M. L. (2014). La conceptualización del liderazgo: una aproximación desde la práctica educativa. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), 79-97.

Tort Bardolet, A. (2018). La participación del alumnado en centros democráticos de educación secundaria. Voces de la Educación, Extra 1, 52-60.

Trillo, F. y Sanjurjo, L. (2014). Didáctica para profesores de a pie. Homo Sapiens.

UNESCO (2008). Conferencia internacional de educación: "La educación inclusiva: el camino hacia el futuro". Ginebra, 25 a 28 de noviembre de 2008. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Valdés, B. A. R. (2017). El liderazgo educativo como modelo de gestión organizacional. Gestión de las personas y tecnología, 10(30), 6-19.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Abraham Bernárdez Gómez

Downloads

Download data is not yet available.