Formative evaluation, a key factor in inclusion
PDF (Español (España))

Keywords

Curriculum
inclusive education
formative assessment
continuous assessment

How to Cite

Casanova, M. A. (2024). Formative evaluation, a key factor in inclusion. Voices of Education, 9(17), 5–19. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/722

Abstract

Assessment constitutes a decisive curricular element to improve student learning, provided that it is used in a continuous mode and formative way. Formative assessment evaluates processes, providing ongoing data on how learning is taking place step by step, thus making it possible to detect difficulties and talents of students and to take appropriate measures immediately. This approach favors the personalization of the evaluation and, thus, the attention to each student according to their peculiarities, guaranteeing quality educational inclusion for all.

PDF (Español (España))

References

Alba Pastor, C. (coord.) (2017). Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata. https://seduc.edomex.gob.mx/sites/seduc.edomex.gob.mx/files/files/alumnos/educación%20especial/8_Aprendizaje__Educaci_n_para_todos_y_pr_cticas_de_Ense_anza_Inclusivas___Carmen_Alba_Pastor.pdf

Bauman, Z. (2022). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica. https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2009/05/modernidad-liquida.pdf

Casanova, M.A. (2007). Evaluación y calidad de centros educativos. La Muralla; 2ª edición.

Casanova, M.A. (2012). La evaluación de competencias básicas. La Muralla

Casanova, M.A. (2015). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla; 3ª edición.

Casanova, M.A. (2017). Educación inclusiva en las aulas. La Muralla

Casanova, M.A. (2019). La evaluación como guía de enseñanza. Revista Innovamos, 17 de febrero. https://revistainnovamos.com/2019/02/17/la-evaluacion-como-guia-de-ensenanza/

Casanova, M.A. (2023). Manual de evaluación educativa. La Muralla; 13ª edición.

De la Herrán, A. y Medina, A. (coords.) (2023). Didáctica General: formarse para educar. Octaedro.

Elizondo, C. (2023). Neuroeducación y diseño universal para el aprendizaje. Una propuesta práctica para el aula inclusiva. Octaedro; 5ª edición.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf

PISA 2022. Programa para la evaluación internacional de los estudiantes. Informe español. (2023). Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:91f26ac3-0a3b-4efa-b2ce-a5d791229f4d/pisa-2022-informe-completo-digital-low.pdf

Sánchez Fuentes, S. (2023). El Diseño Universal para el Aprendizaje. Guía práctica para el profesorado. Narcea.

Soriano, E. y Cala, V.C. (2016). Fotovoz: un método de investigación en ciencias sociales y de la salud. La Muralla.

UNESCO (2021). Reimaginando la educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mª Antonia Casanova

Downloads

Download data is not yet available.