Divergent education: tensions in the application of an art therapy programme in a formal education centre in a context of social exclusion
portada Volumen 7 Numero 14
PDF (Español (España))

Keywords

Art therapy processes
Formal education
social exclusion
Creativity
Performance
Tensions

How to Cite

Enjuto Castellanos, P., & Peñalba Acitores, A. (2022). Divergent education: tensions in the application of an art therapy programme in a formal education centre in a context of social exclusion. Voices of Education, 7(14), 186–217. Retrieved from https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/584

Abstract

This study explores to what extent practical art therapy (non-formal) can be inserted in a formal context, particularly in a special needs school. For this purpose, 50 workshops were held over an eight-month period during school time with all primary school pupils. The research sought to evidence the tensions caused by including these processes that are based on the creation of free expression using performance-related techniques. These tensions enable us to gauge how compatible this kind of practice, which initially conflicts with formal learning models because of the principles and methods involved, can be with formal learning models. Results show that both early introduction as well as adaptation to these practices can help with their gradual acceptance and can gradually create dialogue with the stakeholders involved as well as help transform some of the tensions encountered. The study supports the idea that the two are compatible, at least in a school context similar to the one studied.

PDF (Español (España))

References

Bernstein, B. (1975). Langage et classes sociales, París: Minuit.

Boletín Oficial del Estado. (2006). 1ESP 0.2. 2006 LOE Texto Consolidado. BOE Núm. 106. Actualizada 2011, 106, 1–50. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

Damián Juárez, V. (1997). Educación holista para una conciencia planetaria. In R. comp. Gallegos Navas (Ed.), El destino indivisible de la educación : propuesta holística para redefinir el diálogo humanidad-naturaleza en la enseñanza (1st ed., pp. 9–29). México: Pax México.

Ecologistas en acción, & Teachers for future. (2021). Aportaciones al borrador del

currículo de educación infantil, primaria, secundaria y bachillerato (pp. 1–30). Recuperado de: https://docs.google.com/document/d/1CxEaPafzZWl0D3pTJvdaGfbX7rThZWnezxtstDKHPg8/edit

Fernández Martorell, C. (2020). Observaciones a la retórica de las nuevas propuestas pedagógicas. In P. Martínez (Ed.), Pedagogías y emancipación (pp. 100–127).Barcelona: Arcàdia Macba

Fiorini, H. J. (2006). Formaciones de los procesos terciarios: Una tópica del psiquismo creador. In El psiquismo creador. Paidós. Recuperado de: http://www.hectorfiorini.com.ar/form_ter.pdf

Flick, U (2012). Codificación y categorización. In Introducción a la investigación cualitativa. (pp. 192-212). Madrid: Ediciones Morata

Foucault, M. (1978). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión.Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2012). Pedagogia del Oprimido (2nd ed.). Siglo XXI.

Freire, P., & Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes.Madrid: Siglo XXI.

Garcés, M. (2013). Un mundo común. Barcelona: Edicions Bellaterra.

García Olivo, P. (2018). “¡Forjad,forjad escuelas,malditos!” In J. Encina, A. Ezeiza, & E. Urteaga (Eds.), Educación sin propiedad. Con escuela y sin escuela, nunca nos dejan hacer lo que queremos, y el Poder es su ley (pp. 109–116).Huarte-Navarra Volapük.

Gil-Delgado, V. (2016). Enseñar a no hacer nada.Prácticas performativas en el aula. In P. Martinez (Ed.), No sabíamos lo que hacíamos. Lecturas sobre una educación situada (pp. 37–58). Madrid: Comunidad de Madrid.

Hautala, P.-M. (2011). Art therapy in Finnish schools : education and research. Arteterapia. Papeles de Arteterapia y Educación Artística Para La Inclusión Social, 6, 71–86.https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2011.v6.37085

Ingold, T. (2016). Lines . A brief history (1st ed.).Londres: Routeldge.

Klein, J.-P. (2006). La creación como proceso de transformación. Arteterapia.Papeles de Arteterapia y Educación Artística Para La Inclusión Social., 1, 11–18. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2011.v6.37085

Le Breton, D. (2018). La sociología del cuerpo. Madrid: Siruela.

Martínez, P. (Ed.). (2017). No sabíamos lo que hacíamos Lecturas sobre una educación situada.Madrid: CA2M.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial Del Estado, 61561–61567.

Puelles, M. (2008). Las grandes leyes educativas de los últimos doscientos años. CEE Participación Educativa, 7, 7–15.

Read, H. (1982). Educación por el arte (1st ed.).Barcelona: Paidos Ibérica.

Salcido, M. (2018). Performance. Hacia una filosfía de la corporalidad y el pensamiento subversivos. Secretaría de Cultura, INBA, CITRU.Recuperado de: https://citru.inba.gob.mx/publicaciones/107-fijos/publicaciones/ebooks/787-performance-hacia-una-filosof%C3%ADa-de-la-corporalidad-y-el-pensamiento-subversivos.html

Santamaría, A. (2018). En los límites de los posible.Política, cultura y capitalismo afectivo. (1st ed.). Tres Cantos-Madrid: Ediciones Akal. https://doi.org/10.14198/socdos.2018.3.1.05

Spry, T. (2001). Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis. Qualitative Inquiry, 7(6), 706–732. https://doi.org/10.1177/107780040100700605

Stake, R. E. (2007a). Harper School. In Investigación con estudio de casos (4th ed., pp. 117–143). Madrid: Ediciones Morata S.L. https://doi.org/M-23.332-2007

Stake, R. E. (2007b). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Varela, J., & Alvarez-Uría, F. (2018). Clases sociales,pedagogías y reforma educativa. In J. Encina, A. Ezeiza, & E. Urteaga (Eds.), Educación sin propiedad. Con escuela y sin escuela, nunca nos dejan hacer lo que queremos, y el Poder es su ley (pp. 173–203). Huarte-Navarra: Volapük.

Winnicott, D. W. (1993). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.